آفرینشهای هنری اسرا در دل اسارت، جلوهای از امید، نوآوری و مقاومت بود؛ تلاشهایی که در تنگترین شرایط شکل گرفت و جهانی کوچک از زیبایی ساخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگیهنری پیام آزادگان، روح خلاق اسرا در تنگنای اسارت خاموش
نشد و از اندک امکانات، آثاری ابتکاری پدید آمد. سنگسابی یکی از
نخستین هنرهایی بود که از دل خاک و سنگهای رنگی شکل گرفت و به گل، پرنده یا ماهی بدل
میشد.
تسبیحسازی با هسته
خرما راهی دیگر برای حفظ نشاط بود و با خیساندن، نقشزنی و سوراخکاری ظریف انجام میشد. پرداخت و برقانداختن
دانهها با کف سیمانی و چراغ نفتی نتیجهای فراتر از انتظار داشت و ظرافتی چشمگیر ایجاد
میکرد. ساخت تسبیحهای سنگی تلاش بیشتری میخواست و تهیه مته دستی از سختترین مراحل
این هنر بهحساب میآمد.
استفاده از نوک
خودکارها و شاخههای نازک درختان اردوگاه امکان ساخت تسبیحهای سبکتر و جدیدتر را
فراهم کرد. نخ تسبیحها با بافتن و تاباندن جوراب کشی تهیه میشد و گاهی رشتههای سیم
برق یا سیمپیچ ترانس سوخته به کمک میآمد. منگولهدار کردن
تسبیحها با نخ پتو یا پارچههای کهنه جلوه تکمیلی این آثار دستساز را فراهم میکرد.
آثار تولیدشده در
اسارت نشانی روشن از امید، صبر و استعداد نسل جوانی بود که هیچ حصاری نتوانست خلاقیتشان
را خاموش کند. هر ساخته دست اسرا شهادتی است بر اینکه هنر، حتی زیر سنگینترین بار
محدودیت، راهی برای زنده ماندن پیدا میکند.
انتهای پیام/
برای ورود به ویکی آزادگان اینجا کلیک کنید / www.wikiazadegan.com