تنظیم ساعات پخش سریالهای دست اول تلویزیونی به نوعی «حمایت از تولید» در عرصهی هنر و رسانه محسوب میشود که گفتمان غالب در سالهای اخیر در کشور بوده و هست.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، اخبار و اطلاعرسانی یکی از ارکان بسیار مهم و شاید اصلیترین رکن و وظیفهی هر رسانهای به ویژه رسانهای مانند تلویزیون است. اگر ساعات شبانه روز را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم شش ساعت پایانی که منتهی به نیمه شب میشود جزء ساعاتی هستند که تلویزیون بهویژه شبکههای پر مخاطب مانند شبکه یک یا دو یا سه، برنامههای مفرحی دارند. یکی از انواع برنامههای تولیدی تلویزیون سریال است که البته اکثر شبکههای پرمخاطب تلویزیون کشورمان سالهای سال است که دست به تولید سریالهای ایرانی زدهاند و در این مسیر بسیار موفق نیز بودهاند اما در ساعاتی که هجمه ی سریالهای تلویزیونی مخاطب را اشباع میکنند، دیگر مجالی برای مرور اخبار از طریق تلویزیون برای مخاطبین نمیماند.
با نگاهی به سریالهای تلویزیونی که برای طیف گسترده ای از مخاطبین (اعم از کودک، نوجوان، بزرگسال و...) تولید و به آنتن میرسند، دیگر فرصتی برای بررسی مشروح اخبار در ساعات مذکور نیست. آن هم در روزگاری که خبر رکن اصلی زندگی افراد جامعه را بازی میکند. اخبار مربوط به کرونا و هشدارهای پزشکی امروزه جزء پر مخاطبترین خبرها روز در دنیاست.
امروزه فقط در پنج ساعت منتهی به نیمه شب حدود بیست بخش (بولتن)خبری از شبکههای مختلف سیما روی آنتن میرود که تمامی این بخشها با سریالهای پر مخاطب سیما تداخل پخش دارند. بهعنوان مثال زمانی که در ساعت نوزده به شکل سنتی از شبکهی یک خبر پخش میشود، هم شبکه ی دو سریالی با مخاطب کودک و نوجوان دارد و هم شبکههای پنج(تهران) و نسیم سریال روتینشان را روی آنتن میبرند. یا به عنوان مثال زمانی که خبر بیست و سی اوج میگیرد، زمان شروع سریال شبانهی شبکهی سوم سیماست. این اتفاق برای اکثر بخشهای دیگر خبری در سیما در این ساعات پر مخاطب تکرار میشود.
نکتهی اول این که پخش سریالهای تلویزیونی در ساعات مذکور مستلزم مدیریت است. پخش برخی از سریالها با یکدیگر تداخل دارند(مثل شبکه پنج(تهران) و شبکه نسیم و سریال با مخاطب کودک شبکه ی دو). باید خاطر نشان کرد که تنظیم ساعات پخش سریالهای دست اول تلویزیونی به نوعی «حمایت از تولید» در عرصه ی هنر و رسانه محسوب میشود که گفتمان غالب در سالهای اخیر در کشور بوده و هست.
نکتهی دوم و بسیار مهم تر لزوم احیاء اخبار شصت ثانیهای در شبکههای پر مخاطب تلویزیون است. اخبار شصت ثانیهای تلویزیون یکی از استانداردترین انواع بخشهای خبری بود که متوانست مخاطب خود را داشته باشد.
نخست اینکه بسیاری از معلولین و جانبازان عزیز با هر نوع معلولیتی میتوانستند از این بولتن خبری بهرمند شوند. این بخش کوتاه خبری با استفاده از متن و تصویر برای ناشنوایان و گفتار برای نابینایان طراحی شده بود. دوم این که کوتاه بودن خبر میتوانست برای کسانی که سریالهای تلویزیونی را پی گیری میکنند جذاب باشد. نباید فراموش کرد اخبار شصت ثانیه ای که در دههی هشتاد از شبکه ی سوم سیما روی آنتن میرفت، امروز با محتوایی دیگر از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور پخش میشود. این بخش کوتاه و مهم خبری می تواند در سه شبکهی پرمخاطب سیما دوباره احیاء شود و اخبار مهم روز را به سمع و نظر مخاطبین برساند.
به این ترتیب، تلویزیون به عنوان یک رسانی فراگیر میتواند هم در به انجام رساندن رسالت مهمش که اطلاعرسانی است پویا باشد و هم لحظات مفرحی را برای مخاطبینش فراهم کند.
انتهای پیام/