سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!
خاطرات آزاده کرامت ا... یزدانی؛

تئاتر نقش مهمی در اسارت و بخصوص ایام دهه فجر داشت

تئاتر نقش مهمی در اسارت و بخصوص ایام دهه فجر داشت
تمرین ها کاملا محرمانه بود و شب اجرا نگهبان می گذاشتیم و تا متوجه آمدن عراقی ها می شدیم، در چند دقیقه همه چیز را به حالت اول برمی گرداندیم.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، در بیشتر تاریخ بشر، بسته به فرهنگ و خلق و خوی فاتحین نبرد، طرف بازنده که خود را تسلیم می‌کردند و به عنوان اسیر جنگی گرفته می‌شدند همواره انتظار داشتند که یا به قتل برسند یا به بردگی گرفته شوند.  اسیر جنگی به شخصی نظامی یا غیرنظامی می‌گویند که در طول یک جنگ یا بلافاصله پس از پایان یک جنگ توسط نیروهای طرف مقابل دستگیر و به اسارت گرفته می‌شود.

اما جنگی را به یاد داریم که اسرا در آن، آزادتر از زندانبان بودند و زندانیان خسته از شکنجه آنان. آری! دفاعی که مقدس شد برای حفاظت از خاک میهن و اعتقادات مردمش، اسرایش هم با دیگر اسرای جنگی، متفاوت می شوند.

هر روز از دهه مبارک فجر امسال، خاطرات آزادگان سرافرازی که سالها در خاک غربت، سختی اسارت را با عشق به امام و رهبر و با اقتدا به مولایشان حسین(ع) تحمل کردند و به فرموده مقام معظم رهبری، سفیران ایران اسلامی بودند میان بعثیانی که کینه ها از شیعیان علی و ایرانیان بر دل داشتند را تقدیم نگاه زیبایتان می‌کنیم.

کرامت الله یزدانی، متولد 1350 در نیریز و بزرگ شده یزد از جمله آزادگانی است که دستی بر قلم دارد و کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس و اسرا چاپ کرده است. یزدانی، که در تاریخ 23 اسفندماه 63 در شرق دجله به اسارت درآمده و در اول شهریور سال 69 هم آزاد شده است، با یادآوری اینکه در سالهای اول اسارت هنوز به آن پختگی خاص نرسیده بودند و خلاقیت ها هنوز گل نکرده بود، اظهار داشت: رمز ماندگاری اسرا، فعالیت های فرهنگی بود. در اردوگاه ما، منافق، شیطان پرست و الحقی و قاچاقچی هم بودند و درگیری زیادی با شیطان پرستان داشتیم. اینها بر اساس عقیده نیامده بودند و به واسطه های مختلف دستگیر شده و به اردوگاه اسرا آورده بودند؛ اما در میان این همه اختلاط، انسجام بچه حزب اللهی ها در آن فضای خاص قابل تقدیر بود.

وی هدف از برگزاری مناسبت های مذهبی و ملی و عقیدتی، مخصوصا دهه فجر، همسویی و مشارکتی با هموطنانمان در ایران دانست و افزود: هدف ،دیگر ایجاد سرور و تنوع و طیب خاطر میان اسرا بود. این برنامه ها، شور و حالی وصف ناشدنی به ما می داد و تنها دلخوشی ما در اسارت و فرار از زندگی تکراری و خارج شدن از رخوت و روزمرگی اسارت بود. از طرفی هم برگزاری این برنامه ها، بیعتی مجدد با آرمان های امام بود.

یزدانی با یادآوری اینکه فعالیت های فرهنگی ورزشی اسرا از دو سه ماه قبل از دهه فجر با تشکیل 4کمیته با وجود کمبود امکانات و رعایت احتیاطات کافی برای مخفی کردن برنامه ها از دید عراقی ها آغاز می شد، برنامه های دهه فجر در اسارت را به جشنواره ای تشبیه کرد که برنامه های فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی و حتی علمی را شامل می شد.

وی ادامه داد: برنامه های ورزشی، تئاتر با متن های معناگرا و کمدی و مفهومی، نمایشگاه عکس با عکس های ارسالی خانواده ها که از طریق صلیب سرخ به دست ما می رسید که عراقی ها متوجه نمی شدند که مثلا در یک عکس دسته جمعی، تصویر امام را سانسور کنند و این عکس ها باعث تقویت روحیه بچه ها می شد، از برنامه های اجرایی این ایام بود.

این آزاده با بیان اینکه تئاتر نقش مهمی در اسارت، بخصوص در ایام دهه فجر داشت افزود: تمرین ها کاملا محرمانه بود و شب اجرا نگهبان می گذاشتیم و تا متوجه آمدن عراقی ها می شدیم، در چند دقیقه همه چیز را به حالت اول برمی گرداندیم.

وی تأکید کرد: ما با کمبود امکانات همه کاری می کردیم و این سخت گیری عراقی ها و کمبود امکانات، خلاقیت بچه ها را پرورش می داد.

یزدانی با یادآوری اینکه در دهه فجر عراقی ها به دنبال عصبی کردن بچه ها بودند و وقتی بچه ها عصبی می شدند و درگیری بوجود می آمد، آب را قطع می کردند، شکنجه ها و تفتیش های روزانه را بیشتر می کردند و درکل بیشتر ما را اذیت می کردند تا این ایام را تلخ کنند گفت: پس از یکی دوسال بچه ها فهمیده بودند که چگونه خود را کنترل کنند تا این اتفاقات کمتر بیفتد. برنامه های دهه فجر واقعا در روحیه بچه ها تاثیر به سزایی داشت. ما فکر می کردیم در ایران هستیم و کمتر دلتنگ می شدیم.

وی ضمن تأکید بر این نکته که برنامه هایی با اینچنین کیفیت و محتوا را پس از آزادی در ایران ندیده است، از کیفیت پایین جشنواره های مختلف گفت که گاهی حتی به سختی باید روند اجرایی آن را تحمل کنی.

این جانباز دفاع مقدس از دیگر برنامه های اجرایی اسرا در دهه فجر را خاطره گویی بزرگ ترها دانست و اظهار داشت: افراد مسن تر از خاطرات انقلابشان می گفتند و این باعث می شد ما بفهمیم چرا همه آنها که در قطار انقلاب بودند، نماندند و در هر برهه ای از زمان، عده ای از این قطار پیاده می شوند.

مدیر انتشارات نویسندگان پارس تأکید کرد: ایامی که عراقی ها از ما می ترسیدند و بیشتر ما را اذیت و تفتیش می کردند، ایام محرم و دهه فجر بود. شکنجه ها در ایام محرم خیلی وحشتناک بود.

وی با تأکید بر اینکه رمز ماندگاری و دوام آوردن و پایداری اسرا در اسارت، فعالیت های فرهنگی بود، تصریح کرد: تا وقتی فرهنگ ضعیف باشد، نمی توانیم پیشرفت کنیم. اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند حتی در برنامه های عمرانی، یک پکیج فرهنگی داشته باشید به همین دلیل است. اگر واقعا فرهنگ و هنر را خوب بفمیم، خیلی موفق تر خواهیم بود.

در ادامه یزدانی با یادآوری اینکه در دهه فجر سرود هم داشتیم، آن هم غیر از سرودهای انقلابی که همه حفظ بودند، بچه ها شعر می گفتند و آهنگ گذاری و اجرا می کردند، تصریح کرد: بچه ها در اسارت پای آن بیعتی که با آرمان های انقلاب، امام و بچه های جنگ داشتند، ایستادند و واقعا مقاومت می کردند و این فعالیت های فرهنگی بخصوص در دهه فجر، باعث می شد بچه ها در مقابل توطئه های بعثی ها و منافقین بیمه شوند.

یزدانی هم به عنوان حسن ختام بحث، با تأکید بر اینکه همدلی که میان بچه ها در اسارت وجود داشت، خیلی خاص بود، گفت: بچه های جنگ مثل خود جنگ مظلوم شدند. شعر و داستان و ادبیات جنگ هم مثل خود جنگ مظلوم است.

وی گفت: بعد از اسارت اینکه چقدر توانستیم آرمان ها را نگه داریم خیلی مهم است. قطار انقلاب در حال حرکت است. بعضی خودشان پیاده می شوند و عده ای هم به زور پیاده می شوند.

انتهای پیام/

برای ورود به ویکی آزادگان اینجا کلیک کنید / www.wikiazadegan.com

  • گیف اینستاگرامگیف تلگرامگیف آپارت  
۱۲ بهمن ۱۴۰۲
کد خبر : ۹,۳۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید