سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!
 
گفتگو با «فرزانه قلعه‌قوند»؛

معرفی درست، مؤلفه‌‌ای مهم برای موفقیت کتاب است/ شبکه توزیع کتاب دارای ضعف است

معرفی درست، مؤلفه‌‌ای مهم برای موفقیت کتاب است/ شبکه توزیع کتاب دارای ضعف است
مدیر انتشارات پیام آزادگان گفت: معرفی درست یک مولفه مهم برای موفقیت کتاب است، که باعث ترغیب مخاطب برای مطالعه آن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، انتشارات پیام آزادگان در سال جاری با ۱۲۰ عنوان کتاب و ۱۹ اثر جدید و متنوع در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پررنگ و قابل ستایشی داشت. «فرزانه قلعه‌قوند» معاون پژوهشی و مدیر انتشارات پیام آزادگان در گفتگویی به موفقیت‌های حاصل از حضور در نمایشگاه کتاب برای ناشران و خلأ‌های موجود در روند توزیع کتاب پرداخته است که شرح آن در ادامه آمده است.

ضمن خوش‌آمد گویی و تشکر از حضور شما در این گفتگو، لطفا درباره فضای نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت حضور در آن بگویید.

* انتشارات ما (پیام آزادگان) امسال در نمایشگاه کتاب تهران ۱۲۰ کتاب عرضه کرده بود. حضور در نمایشگاه کتاب برای ما و دیگر ناشران اهمیت بسزایی دارد که قابل مقایسه با نمایشگاه مجازی و حتی فروش در این فضا نیست. در بخش مجازی این امکان برای ما وجود ندارد که بتوانیم درباره کتاب برای مخاطب توضیحات ضروری و احساساتی که در کتاب وجود دارد را جاری کنیم لذا بخش مجازی برای کتاب یک فضای مُرده است درحالی که کتاب یک موجود زنده است هرچند این فضا این سال‌ها به مدد کرونا در نمایشگاه کتاب تهران برجسته شده و ماندگار شده است.

از نظر شما چه چیزی می‌تواند جایگزین کتاب شود؟

* شخصا معتقدم هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد چراکه کتاب از نظر من یک موجود زنده است. همین‌که کتاب را تجدید چاپ می‌کنیم یعنی اینکه یک موجود زنده است و رشد می‌کند؛ اگر معنی زنده بودن را در پویایی، حرکت و رشد بدانیم، آنگاه که کتاب برای تجدید چاپ‌ ویرایش می‌‎شود، یعنی کتاب زنده است و حیات ابدی دارد.

لطفا برای مخاطبان توضیح دهید چگونه یک کتاب موفق و شناخته می‌شود؟ و فضای مجازی یا نمایشگاه کتاب(حضوری) در موفقیت آن چه نقشی دارد؟

* معرفی درست یک مولفه مهم برای موفقیت کتاب است. وقتی من به‌عنوان نویسنده با شور و حرارت درباره یک کتاب صحبت می‌کنم و آنچه در دل کتاب وجود دارد را به مخاطب منتقل می‌کنم، این باعث ترغیب مخاطب برای مطالعه آن می‌شود و بستر این مسئله در نمایشگاه کتاب تهران وجود دارد چیزی که در فضای مجازی نیست.

* مخاطب در فضای مجازی تنها اگر یک کتاب و ناشر و نویسنده را بشناسد، به‌سراغ تازه‌های نشر آن می‌رود ولی اگر این مولفه‌ها درباره یک کتاب و نشر وجود نداشته باشد هرچند یک کتاب خیلی خوب باشد اما دیده نمی‌شود؛ لذا من به‌عنوان ناشر و نویسنده و ویراستار می‌توانم به مخاطب منتقل کنم که در این کتاب‌ها چه اتفاقاتی رقم خورده وگرنه در فضای مجازی هرگز رقم نمی‌خورد و من فضای مجازی را در این مسیر فضای مکمل می‌دانم.

* ظرفیت نمایشگاه کتاب تهران برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بی‌نظیر است. نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی و پنجم اتفاقات خوبی را رقم زد؛ شخصا علاقه دارم برای مخاطب درباره کتاب‌ها مفصل صحبت کنم و توضیحات را ارائه کنم تا خودش دست به انتخاب بزند. ما امسال ۱۹ کتاب تازه منتشر شده در نمایشگاه داشتیم که برای چاپ هر کدام ۱۹ هزار خون‌دل خوردیم.

در تولید و پخش کتاب با چه موانعی سروکار داشتید و راهکار شما برای حل آن چیست؟

* تولید کتاب خوب یک کار دشوار است. شبکه توزیع کتاب دارای ضعف است. متاسفانه طی این سال‌ها تجربه خوبی از همکاری با مجموعه‌های پخش کتاب نداشته‌ایم و تجربه‌های همکاری ما با مجموعه‌های پخش منجر به کسب رضایت نبوده است لذا بخاطر همین شرایط ما به دنبال اتخاذ یک استراتژی جدید برای پخش کتاب در سراسر کشور هستیم و امیدواریم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم. 

چه مجموعه‌های دیگری در حوزه دفاع مقدس با شما تعامل دارند؟

* مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره در کنار مجموعه‌های مرتبط با دفاع مقدس هستند و معمولاً برنامه‌های ویژه‌ای را برای ناشران در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تدارک می‌بینند لذا این دو مجمع، خانه ناشران دفاع مقدس محسوب می‌شوند و از آنها بخاطر زحمات‌شان ممنون هستیم و قدردانی می‌کنیم. این مجموعه‌ها فرصت‌هایی برای ما هستند و ما نیز درخواست‌های عادلانه، معقولانه و مشروعی از آنها داریم.

انتهای پیام/

برای ورود به ویکی آزادگان اینجا کلیک کنید / www.wikiazadegan.com

  • گیف اینستاگرامگیف تلگرامگیف آپارت  
۱۴ تیر ۱۴۰۳
کد خبر : ۹,۶۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید