سبد خرید
سبد خرید شما خالی است!
آشنایی با آزادگان فعال فرهنگی خراسان رضوی؛

مصاحبه با آزاده «سید جلال امینی»

مصاحبه با آزاده «سید جلال امینی»
سید جلال امینی متولد 31 شهربورسال 1345 شهرستان مشهد هستم. تحصیلات خود را در رشته ادبیات عرب تا مقطع دکترا ادامه دادم در مجموع 18 ماه سابقه حضور در جبهه های جنگ را دارم.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان، استان خراسان رضوی، برخی از آزادگان ما در حاشیه فعالیتهای جاری و روزمره زندگی خود بر حسب وظیفه دینی به فریضه "جهاد تبیین" اشتغال دارند، اما وقتی سراغ آزاده «سید جلال امینی» رفتیم تا از وی در مورد فعالیتشان در خصوص این فریضه اطلاعاتی کسب کنیم متوجه شدیم که او در حاشیه فعالیت های جهاد تبیین کمی هم زندگی می کند.

جالب است بدانیم در هر سال:

بیش از 300 جلسه سخنرانی بصیرتی به مناسبتهای مختلف

بیش از  30 مورد مصاحبه رادیویی و 5 مورد مصاحبه تلویزیونی

نگارش بیش از 10 یادداشت بصیرتی و 10 فایل صوتی بصیرتی

برگزاری جلسات بصیرتی در اکثر  شهرستانهای استان و بعضا خارج از استان حاصل بخشی از تلاشهای شبانه روزی این عزیز طی سالهای گذشته بوده است و از این رهگذر تاکنون موفق به دریافت بیش از 50 مورد تقدیرنامه از مراجع مختلف شده است. این موضوع ما را بر آن داشت که با وی گفتگوی مفصل تری داشته باشیم. حیف است جامعه و بخصوص آزادگان عزیزمان با این چهره های خدوم و بی ادعا آشنا نباشند.

مصاحبه با آزاده «سید جلال امینی»44

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این جهادگر عزیز عرصه روشنگری بیشتر بدانیم:

آقای امینی لطفا شرح مختصری از خودتان برای آشنایی بیشتر مخاطبان عزیزمان بفرمایید.

سید جلال امینی متولد 31 شهربورسال 1345 شهرستان مشهد هستم. تحصیلات خود را در رشته ادبیات عرب تا مقطع دکترا ادامه دادم در مجموع 18 ماه سابقه حضور در جبهه های  جنگ را دارم. فعالیت بنده در جبهه به ترتیب با معاونت دسته شروع شد و سپس با فرماندهی دسته، منشی گروهان، معاونت پرسنلی گردان و مسئولیت پرسنلی گردان ادامه یافت که در 22 اسفند 1363 در عملیات بدر در منطقه شرق دجله به اسارت دشمن در آمدم.

لطفا از فعالیتهای فرهنگی دوران اسارتتان بگویید.

در زمان اسارت به دلیل شرایط خاص حاکم بر اردوگاه و خفقان و محدودیتها و تحریم های موجود عملا امکان هیچ فعالیت فرهنگی وجود نداشت اما علیرغم همه این محدویتها بنده در امور اجرایی و فرهنگی اسراء در اردوگاه رمادی 2 و به دور از چشم دشمن فعالیت داشتم.

بعد از اسارت فعالیتهای خود را چگونه آغاز کردید؟ این فعالیتها از آن زمان تاکنون شامل چه مواردی بوده است؟

  • بعد از اسارت بخشی از فعالیتهای فرهنگی اینجانب در سپاه و بسیج بوده است که عمده آنها شامل :
  • فرماندهی پایگاه حوزه مقاومت بسیج
  • جانشین معاونت تایید صلاحیت سپاه مقاومت استان
  • مسئول سیاسی سپاه مشهد
  • مسئول سیاسی سپاه استان

بخش دیگری از فعالیتها جنبه آموزشی داشته است همچون:

  • هادی سیاسی(سخنران سیاسی) کشوری سپاه و بسیج
  • مربی عقیدتی سپاه و بسیج
  • مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و علوم پزشکی مشهد

بخشی دیگری از فعالیتهای فرهنگی خارج از حوزه سپاه و بسیج بوده است از جمله :

  • کارشناس سیاسی و فرهنگی صدا وسیمای استان از سال 1384 تاکنون
  • مترجم زبان عربی
  • همکاری با بعثه مقام معظم رهبری در رفع شبهات و انجام امور تبلیغی انقلاب اسلامی بین حجاج غیر ایرانی در موسم حج واجب در سال 71
  • ضابط ویژه قضایی سپاه استان
  • راوی دفاع مقدس
  • مشاور اجتماعی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • مدیریت تحقیقات و آموزش اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس خراسان رضوی
  • مدیر تبیین و گفتمان سازی بسیج اساتید استان
مصاحبه با آزاده «سید جلال امینی»3
مصاحبه با آزاده «سید جلال امینی»2

شما اگر بخواهید یک دسته بندی بین فعالیتهای رسمی و جهاد تبیین خود داشته باشید این تفاوتها را در چه می بینید؟

آنچه مسلم است ماهیت همه فعالیتهایی که توسط اینجانب در حال انجام می باشد آموزشی و یا فرهنگی است. قاعدتا تفکیک بین فعالیت فرهنگی و جهاد تبیین کار سختی است زیرا کسی که در این حوزه ها فعالیت می‌کند مرزی بین این دو قائل نیست. شاید وجه تمایز اصلی یک فعالیت رسمی و یک فعالیت جهادی در طرز نگاه و شیوه عمل آنها است. یک کار رسمی تابع زمان و مکان خاصی است اما در فعالیت جهادی زمان و مکان هیچ معنایی ندارد و از همه مهمتر فعالیت جهادی با دل و جان هماهنگ می‌شود و سپس به انجام می‌رسد و این تفاوت زیادی با یک کار رسمی دارد که در یک بستر قانونی انجام می پذیرد.

اگر امکان دارد با ذکر مصادیقی در خصوص فعالیت جهاد تبیین خود بیشتر توضیح دهید؟

در مقوله فرهنگ و جهاد تبیین باید خون دل خورد و دغدغه جامعه را داشت. ما در مقوله جهاد تبیین نیاز به منش و تفکر شهید سلیمانی داریم، جامعه و مردمانش را از خود بدانیم و در راستای تنویر افکار عمومی گام برداریم و قطعا در این مسیر آسایش و راحتی را بر خود حرام می‌دانیم.

ما خود را به معنای واقعی درگیر جهاد می دانیم، در این عرصه خستگی معنایی ندارد، روزهایی بوده که بنده 7 نوبت با صدا و سیما مصاحبه داشته ام، بارها اتفاق افتاده خود را به دورترین نقاط استان در شهرستانها و مناطق مختلف رسانده ام که بتوانم به وظیفه خود عمل کنم. از هر فرصت و امکانی برای حضور در عرصه های روشنگری استفاده کرده ام.

با توجه به حجم زیاد فعالیت هایی که در عرصه جهاد تبیین داشته اید آیا بازخورد مناسبی هم از این اقدامات خود مشاهده کرده اید؟

آنچه مسلم است و بر اساس باورهای دینی ما، عنصر مهمی که متضمن موفقیت فعالیتهای جهاد در عرصه تبیین می باشد صبر و مداومت می باشد. همانگونه که دشمنان برنامه های دراز مدتی برای مسخ فرهنگی جوانان ما داشته و دارند ما نیز باید با درایت و صبر و بروز رسانی اقدامات خود همواره با تهدیدات دشمن که مقام معظم رهبری از آن به شبیخون فرهنگی تعبیر کرده اند مقابله کنیم.

در عرصه عمل بنده شاهد تغییر نگرش و نگاه جوانان عزیزی بوده ام که به اذعان خودشان در نتیجه بی خبری نتوانسته اند راه درست را تشخیص داده و اسیر القائات دشمنان شده اند و همین نتایج خستگی این تلاشها را از ما برطرف نموده و مصمم به ادامه این مسیر هستیم.

تعبیر شما از عبارت «آتش به اختیار» که مقام معظم رهبری در انجام فریضه جهاد تبیین به آن اشاره داشته اند، چیست؟

در مصاف با دشمن گاهی عرصه نبرد به گونه ای است که فرمانده این اجازه را به رزمندگان می‌دهد که با توجه به صحنه نبرد و آرایش میدان با در نظر داشتن همه ملاحظات و با حفظ همه اصول و مبانی و ارزشها به تدبیر خود به مقابله با دشمن برخیزد و جهاد تبیین نیز از همان عرصه هایی است که ایشان تکلیف همه مجاهدان را مشخص کرده اند که با همه توان و تدبیر خود به مصاف با دشمن بروند. ، در این مسیر هر کسی بنا به توان و تخصص خود وارد میدان می شود کسی ممکن است با قلم یا بیان یا رفتار در این جهاد مقدس شرکت نماید.

در جهاد تبیین حرف با عمل باید همراه باشد، نمی شود زبان چیزی را بگوید که عمل مخالف آن باشد. بنابراین عرصه جهاد تبیین به تعبیر روایات بیش از آنکه میدان «جهاد اصغر» باشد عرصه «جهاد اکبر» می باشد.

دیدگاه شما در مورد فضای مجازی چیست و آیا در این فضا حضور عملی داشته و دارید؟

فضای مجازی در حقیقت شبیه همان چاقویی است که اگر در دستان یک پزشک حاذق قرار گیرد می‌تواند انسانی را از مرگ نجات دهد و اگر در اختیار یک فرد جنایتکاری باشد می‌تواند جان یک انسانی را بگیرد.

پس فضای مجازی می تواند خوب باشد به شرط اینکه درست از آن استفاده شود. طی سالیان گذشته همین فضای مجازی جهت دهنده بسیاری از جریان های سیاسی و حتی براندازی های نرم در برخی کشور بوده است و همین نسخه قرار بود توسط استکبار جهانی در مورد ایران هم بکار رود ولی به لطف خدا این کید دشمن در کشور امام زمان (عج) جواب نداد اما خطر آن همواره وجود دارد.

شاید دلیل اصلی فراخوان مقام معظم رهبری برای ورود به میدان جهاد تبیین همین شبیخون فرهنگی دشمن در عرصه مجازی بوده است .

بنده در کنار فعالیتهای حضوری و عملیاتی در مجامع مختلف علمی، دانشگاهی و مردمی در فضای مجازی هم ورود پیدا کرده و با ایجاد کانالی با عنوان «جهاد تبیین» محتواهای مناسبی را در این فضا درج میکنم که می‌تواند مرجع خوبی برای محققین و علاقمندان باشد.

آدرس کانال «جهاد تبیین» آزاده سید جلال امینی در فضای مجازی: https://eitaa.com/joinchat/873267358C81da038441

موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی ضمن تشکر از جناب آقای دکتر امینی، برای وی در عرصه فعالیت جهاد تبیین آرزوی موفقیت و سربلندی دارد.

انتهای پیام/

لاحول ولاقوّه الاّبالله

  • گیف اینستاگرامگیف تلگرامگیف آپارت  
۱۸ آذر ۱۴۰۲
کد خبر : ۹,۰۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید